موسسه حسابداری تدبیرحساب همکاران در زمینه ارائه خدمات اظهارنامه مالیاتی و ثبت اظهارنامه مالیاتی پیشگام بوده و برای کاهش میزان مالیات کسب و کار راهکار های جدیدی دارد. شما میتوانید با راهکارهای قانونی و مطابق با اصول و استاندارد های تدبیرحساب از بهترین روش ها برای ثبت اظهارنامه مالیاتی خود استفاده کنید. برای دریافت خدمات مورد نظرتان با ما بگیرید.
اظهارنامه مالیاتی چیست
اظهارنامه مالیاتی، فرمی است که سازمان امور مالیاتی کشور، تهیه کرده و مودیان مالیاتی، باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و آن را به همراه صورت حساب الکترونیکی مالیاتی، برای اداره مالیات مربوطه، ارسال نمایند در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی، اقدام به تنظیم اظهارنامه برآوردی، برای آن ها، خواهد نمود.
◾لازم به توضیح است که اصولا، سازمان امور مالیاتی کشور، براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، برگ تشخیص مالیاتی را صادر کرده و نحوه محاسبه مالیات مودیان را مشخص می نماید، مگر آنکه خلاف واقع بودن اظهارات مودیان مالیاتی برای سازمان امور مالیاتی کشور، احراز گردد.
◾به بیان دیگر اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی سالیانه مودیان مالیاتی بوده که دررابطه با انواع مالیات، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، تسلیم شده و عملکرد مالی مودیان را در طول یک سال مالی، از یک فروردین ماه هر سال تا 29 اسفند ماه همان سال، در بر می گیرد. البته سال مالی مذکور، اختصاص به اشخاص حقیقی داشته و در مورد اشخاص حقوقی ، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی، متفاوت باشد، سال مالی شرکت، به عنوان مبدا محاسبه مهلت ارائه اظهارنامه در نظر گرفته می شود.
با توجه به اینکه چند سالی است که تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور، باید به شکل الکترونیکی و از طریق سایت مربوطه انجام گیرد، در بخش های بعد، به توضیح نحوه ثبت نام و تنظیم اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی، می پردازیم. در پایان، لازم به ذکر است که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، امکان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای مودیان، وجود نخواهد داشت.
چه اشخاصی موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟
- کلیه شخصیتهای حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
- کلیه شخصیتهای حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثل ناشران).
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد آنها از داخل ایران است.
- کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.
چه اشخاصی ملزم به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی نیستند؟ (اظهارنامه مالیاتی برای چه کسانی نیست؟)
- شهرداریها و سازمانهای زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور
- کلیه سازمانها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند
- کلیه موسسات و وزارت خانهها
- کارگران، صیادان، عشایر، شرکتهای تعاونی دانش آموزی و دانشجویان
چند نوع اظهارنامه برای اعلام درآمد داریم؟
اظهارنامههای شش گانه مالیات بر درآمد به شرح زیر است:
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده صد و ده قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰
- اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم.
چگونه اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنیم؟
تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامههای کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن اقدام می نمودند.
این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر نیز، فرآیندها در سامانههای مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.
سازمان امور مالیاتی در حال حاضر تمایل به تنظیم اظهار نامه مالیاتی به شیوه الکترونیک (اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی) و بدون مراجعه حضوری مؤدی را دارد. ارسال اظهارنامه به این شیوه مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیک می باشد و کلیه مؤدیان اعم از حقیقی، حقوقی و تشکلهای حقوقی می توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir از خدمات غیر حضوری این سامانه استفاده نمایند.
اما در نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق وارد شود. از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه تکمیل و ارسال میشود.
سپس شرکتها یا تاجران حقیقی فرصت دارند در فاصله زمانی که به آنها داده میشود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به صورت صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمههایی برای تاجر در نظر گرفته شود.
چه مدارکی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است؟
برای تهیه اسناد مالی همیشه نیاز به گردآوری مدارکی هست. ما در این قسمت برای شما از مدارکی صحبت میکنیم که در زمان تهیه اظهارنامه به آنها نیاز خواهید داشت. مدارکی که برای تکمیل اظهارنامه نیاز دارید عبارتند از :
- مجوزهای صادر شده از مراجع ذی صلاح برای شما
- اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
- اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت
- رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
- گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
- صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
- مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور
- گواهیهای گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت یا موسسه
- صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته
- کلیه قراردادهای شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی
- مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
- شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
- سند مالیاتهای پرداخت شده که به تایید سازمان مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
- کارت بازرگانی (در صورت وجود)
- کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
- گواهی حسابهای سالهای قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات
- اسنادی مثل پرداختیهای بیمه که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد
مراحل و فرایند اصلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟
- پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
- تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
- ثبت نام شماره اقتصادی
- تأیید اطلاعات ثبت نام
- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
- ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک
چه زمانی اظهارنامههای الکترونیکی مالیاتی بررسی میشود؟
اظهارنامههای الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه ی مالیاتی منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند.
برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.
آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟
بله. شما می توانید تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. طبق ماده 200 و 26 قانون مالیاتهای مستقیم، می توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید. برای همین بهتر است مودیان قبل از تاریخ تعیین شده برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی کارهای مربوط به آن را انجام داده تا در صورت نیاز به اصلاح وقت کافی برای اظهارنامه های مالیاتی داشته باشند.
عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چه عواقبی برای مودیان دارد؟
همانطور که اشاره شد اظهارنامه مالیاتی باید در پایان سال مالیاتی یا چهار ماه بعد از پایان سال مالی مطابق با اساس نامه شرکتها ارسال گردد اگر مودیان در زمانهای مقرر شده اقدام به تهیه و تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی ننمایند تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه شده و این جریمه غیر قابل بخشش است .
اشخاص حقیقی و حقوقی باید توجه داشته باشند حتی اگر موسسه یا شرکت آنها هیچگونه فعالیت مالی نداشته باید حتما باید تهیه اظهارنامه مالیاتی را انجام داده و آن را ارسال کنند و فقدان فعالیت مالی دلیل بر عدم ارسال نبوده و باید در این حالت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید به همراه سایر مدارک ارائه کنند تا مشمول جریمه نگردند.
زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در صورت عدم تطابق سال مالی با سال مالیاتی
سال مالی یک بازه زمانی مشخص است که تاریخ شروع و پایان معینی دارد. بنابراین همه فعالیت های مالی شرکت در این بازه زمانی مورد بررسی قرار می گیرند و اطلاعات به دست آمده، یک گزارش مالی کامل را با کمک حسابداری خدماتی در انتهای سال مالی ارائه می کند.
نکته قابل توجه اینجاست که در صورتی که سال مالی یک شرکت با سال مالیاتی تطابق نداشته باشد، درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای تعیین مالیات قرار میگیرد. مهلت تسلیم، انجام اظهارنامه مالیاتی و تکمیل آن در پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا پایان چهارماه شمسی پس از پایان سال مالی است. (تا ۳۱ تیرماه)
شرکت خدمات اظهارنامه مالیاتی
بهترین کار برای تننظیم اظهار نامه مالیاتی مراجعه به بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات اظهار نامه مالیاتی است.
در این صورت می توانید حتی از خدمات مربوط به اظهار نامه مالیاتی سال جدید برای کاهش مالیات شرکت ها نیز بهره مند شوید و به بهترین شکل ممکن از قوانین برای دفاع از حقوق قانونی خود استفاده نمایید .
به خصوص برای تنظیم اظهار نامه مالیاتی شرکت ها بهتر است به شرکت های ارائه دهنده خدمات اظهار نامه مالیاتی مراجعه نمایید.
موسسه حسابداری تدبیرحساب همکاران با سال ها سابقه درخشان در زمینه خدمات اظهارنامه مالیاتی و داشتن کارنامه درخشان در این زمینه به عنوان یکی از بهترین شرکت های اظهارنامه مالیاتی شناخته شده است.
شما میتوانید با ما تماس بگیرید تا از خدمات مالیاتی و سایر خدمات مالی و حسابداری ما بهره مند شوید.